Fotografia de Paco Candel y logotipo de la Fundación
Inicio La Fundación Actividad Francisco Candel Paco Candel: Catalunya, un sol poble

» Editoriales
» Noticias
» Observatorio social

» Català

Presentación de la obra "Els altres Candels", de Manuel Veiga
17/12/2012

Manuel Veiga presentando su obra Manuel Veiga estuvo en la Fundación Candel para presentar su obra teatral "Els altres Candels", el proyecto de la cual fue galardonado con el Premio Lleida 2011. Tras ser presentado por el presidente de la Fundación, Pere Baltà, hizo una detallada exposición de los contenidos de la obra que excitó el interés de los presentes, entre los que se encontraba Enric Frigola, secretario del Col·legi de Periodistes, y la directora de la Biblioteca Candel, Àngels Migueles, que participaron en el coloquio.

Manuel Veiga, después de hacer una exposición en la línea del artículo que se reproduce en este mismo web, para terminar su intervención, leyó una carta de Maria Candel, hija del autor, que reproducimos a continuación (en catalán):

A propòsit d'una obra teatral al voltant (o a través) del món literari de Francesc Candel, el meu pare.

Una filla estimà profundament el pare i, després de la gran pèrdua, sols va poder romandre en silenci al llarg de tres anys d'absència... Fa poc temps que revisa el seu llegat i encara no gosa obrir la boca per no haver de patir tan profunda separació... Des d'aquesta solitària riba on ha anat a parar i des d'on, en tot moment, ha valorat la tasca dels amics que han continuat perpetuant el record del pare, el fet que hagi arribat a les seves mans aquest tribut que amb tanta originalitat i amb una inusitada força ha creat Manuel Veiga és un regal inesperat que l'ha empès a escriure unes lletres.

El bell recorregut d'aquest text teatral comença per títol: "Els altres Candels". I no és sols el recorregut vital d'aquells "altres catalans" als quals Candel va fer sortir de l'anonimat de la immigració per tal que trobessin una identitat i una nova pàtria -i entre els quals es reafirma Manuel Veiga amb el seu dolç català escrit i que, juntament amb d'altres registres lingüístics, desplega en aquesta obra com un gran ventall- sinó també és un recorregut pels "alter egos" literaris que aquí apareixen i que fan un pols amb els personatges creats pel meu pare, tot encaixant aquest fantàstic políedre sense perdre mai la seva veritat de carn i ossos. Podria arribar a afirmar, tractant-se del meu propi cognom, que "els altres Candels" i demés "germans" que Veiga ha rescatat en aquesta obra, són per a mi una manera de tornar al món. Personatges i conflictes que reconec, que et renoven el gust per la vida, aquesta vida que ell sap plasmar tan bé: la del carrer, la dels barris, la de la senzilla universalitat "dels altres".

Com m'agradarà que, des del cel, tu, estimat pare, dibuixis un dels teus enyorats somriures per aquest bell homenatge!

Gràcies, Manuel, en nom seu, per travessar el nostre cor.

Maria Candel

Un momento del acto de presentación.Enric Frigola, secretario del Col·legi de Periodistes, con Julio Baños y Ferran Soriano, patronos de la Fundación Candel.

Fundación Privada Paco Candel - info@fundaciocandel.org - Acerca del sitio