La transcendència de Candel
27/12/2019

Foto de família dels guardonats El X Memorial Francesc Candel ha reconegut el Col·legi de Periodistes de Catalunya, la Coral La Joia de Montjuïc, i l'actor Manuel Veiga.

La riquesa lingüística es troba en els matisos. Mentre estic esperant que comenci l'acte de lliurament del X Memorial Francesc Candel, concedit aquest vespre al Col·legi de Periodistes de Catalunya, m'entretinc buscant definicions al diccionari virtual de l'Institut d'Estudis Catalans. "Quins adjectius podrien definir millor l'escriptor de La Marina?", em pregunto.

No aconsegueixo respondre la pregunta fins que el periodista Jaume Fabre, en la presentació de l'acte, esmenta l'adjectiu "transcendental" per a referir-se al llegat del periodista, escriptor, activista, advocat, i tants substantius que podríem afegir a la llista. I em dic a mi mateix: Candel no només va crear una obra transcendental (és a dir: "de gran importància per a les conseqüències que pot tenir"), sinó que ell mateix "transcendeix" (dit d'allò "que es produeix en un medi, arribar a ésser conegut, a tenir conseqüències, en un altre medi"). O expressat amb paraules més planeres: Candel és una referència obligada per entendre la Catalunya del tardofranquisme, però alerta, també les dinàmiques i fenomens actuals.

La mateixa celebració del X Memorial Candel, ha destacat Fabre, és un símptoma de la influència que l'escriptor exerceix en moltes organitzacions i persones. Per seguir reivindicant-ne el llegat, la Fundació Paco Candel desitja consolidar-se com a Centre de Recerca i Documentació entorn la seva obra. Paral·lelament, Pere Baltà ha anunciat que ja s'ha obtingut el permís de l'Ajuntament de Barcelona per alçar una escultura sobre Els altres catalans a escassos metres de la Biblioteca Francesc Candel. El president de la fundació també ha emplaçat a començar a pensar en l'organització de l'Any Candel, que tindrà lloc el 2024 en commemoració del centenari del seu naixement.

Els guardonats en el X Memorial Francesc Candel

El Col·legi de Periodistes de Catalunya ha estat guardonat en l'Àmbit Comunicació per haver contribuït a la mateixa celebració del Memorial Candel cedint la seva seu social des de fa deu anys. Joan Maria Morros, recentment escollit degà de la casa, ha destacat el gran camí que el gremi pot fer per realitzar una comunicació més responsable des d'una perspectiva intercultural. Introduint el seu parlament, Baltà ha destacat la gran il·lusió que va sentir Candel quan el Col·legi va nomenar-lo "Periodista d'Honor".

En reconeixement al 90è aniversari de l'entitat, constutïda en el marc de la Fira Internacional de Barcelona, la Societat Coral La Joia de Montjuïc ha rebut el guardó en l'Àmbit Social. Recentment, la coral s'ha distingit per recuperar la cèlebre cançó La Marsellesa, en la versió catalana de Josep Anselm Clavé, que tan popular va ser al Principat fins a l'esclat de la guerra civil. Com ha cloenda de l'acte, la coral ha cantat una altra famosa peça de Clavé, El cant del poble, amb lletra de Josep Maria de Segarra.

L'actor i dramaturg Manuel Veiga, traspassat a principis d'any, va ser mereixedor del guardó in memoriam en la categoria Àmbit Cultural. Baltà ha subratllat que "l'intèrpret barceloní era un dels millors coneixedors de l'obra de Candel". Veiga va idear i promoure la dramatització d'Els altres catalans, posteriorment representada en el marc del documental Paco Candel, l'altre català, de Carles Canet i Jordi Portals.

Article publicat originalment a la revista Tornaveu

Joan Maria Morros rep de mans de Pere Baltà el Memorial CandelLa mare de Manuel Veiga rep el Memorial in memoriam.El president de la Societat Coral La Joia de Montjuic, Víctor Nuez, rep el Memorial Social de mans de Jaume Fabre, que presidí l'acte.Els guardonats amb el president de la fundació Candel, Pere Baltà

Els guardons