Arran de la mort de Paco Candel fa 15 anys, diversos mitjans de comunicació han volgut recordar la seva figura i la seva trajectòria.
Catalunya Ràdio
El Matí de Catalunya Ràdio s'ha volgut preguntar "Quin és el llegat de Paco Candel, 15 anys després de la seva mort?" i per donar-hi resposta ha mantingut una conversa a Can Tunis amb la seva filla Maria Candel, el sociòleg i president de la Fundació Paco Candel, Salvador Cardús, i Clàudia Pujol, la directora de la revista Sàpiens.
Candel va ser el retratista d'una part de la societat catalana de postguerra: la de la gent que vivia rere la muntanya de Montjuïc; l'home que amb les seves paraules va dignificar la immigració al llarg del segle XX. Els 15 anys de la mort de Paco Candel, de què haurien de servir? Com fem que la seva obra i el seu llegat arribin a més gent?
Contingut original al web de Catalunya Ràdio.
La Marina
El mitjà digital La Marina, arrelat al barri on va viure Candel, ha publicat un article d'Esther Pardo titulat 15 anys de la mort de Paco Candel; un llegat humà i literari extraordinari. Així comença:
L'any 2002, com passa el temps.., l'Editor Pere Baltà em va fer l'encàrrec d'escriure un llibre sobre el Paco Candel i jo no sabia per on començar, així que me'n vaig anar a veure'l i li vaig dir a ell mateix que m'ajudés. Al Paco, que ja em coneixia la part literària, li va fer molta gràcia que volgués escriure coses sobre ell i em deia que no sabia a qui li podria interessar la seva vida, que era una vida normal i corrent, com ell mateix. Finalment me'n vaig sortir amb la seva ajuda i unes quantes hores de conversa amb ell, que no es cansava mai.
Podeu llegir-lo sencer al web de La Marina.
betevé
I justament parlant del seu barri, betevé ha volgut recordar com van ser els inicis de Paco Candel a la Marina.
Paco Candel va començar a escriure al barri de la Marina. Des d'allà, va retratar com ningú la vida i la misèria dels migrants que van anar a viure a la falda Montjuïc i es va convertir en la veu dels sense veu.
Quan els Candel van arribar a Barcelona, van anar a viure a l'església de la Mare de Déu del Port, al centre de la Zona Franca, abans, can Tunis. Va ser gràcies a la feina que li havien ofert al pare, la de sagristà i campaner de l'església.
Article sencer al web de betevé.
|