SUSPESA L'ACTIVITAT DE LA FUNDACIÓ A CAUSA DEL CORONAVIRUS

La Fundació Paco Candel considera prudent i oportú deixar en suspens la seva activitat fins nou avís i mentre duri la situació causada per la pandèmia del coronavirus. Únicament es mantindrà activa la tasca de recerca, informació i edició que no requereix l'organització d'actes públics, mantenint obert el web i l'atenció als estudiosos i col·laboradors habituals.

Qualsevol consulta es pot dirigir a info@fundaciocandel.org.

Francisco Candel

» La persona
» L'escriptor
» L'obra
» El polític
» Distincions
» S'ha escrit d'ell...

L'escriptor

Caricatura de Paco Candel Ha escrit novel·les, contes i assaig, però també un bon grapat d'articles i reportatges publicats en diversos diaris i revistes, des que dibuixava la capçalera de la revista Ideal, del barri de Can Tunis, fins ara mateix, que escriu al diari Avui i també a La Marina, revista dels barris que envolten la Zona Franca, on viu de sempre l'escriptor.

Gran part de la seva obra està dedicada a l'onada migratòria espanyola a la regió barcelonina de mitjans de segle XX, amb la qual s'identificà: Hay una juventud que aguarda (1956), Donde la ciudad cambia su nombre (1957), Han matado a un hombre, han roto el paisaje (1959), Els altres catalans (1964), Parlem-ne (1967), Trenta mil pessetes per un home (1968), Los que nunca opinan (1971), Encara més sobre els altres catalans (1973), Un charnego en el senado (1979).

La fama li va arribar a Candel el 1957, amb la segona novel·la, Donde la ciudad cambia su nombre, que li va publicar aquell editor enyorat que va ser Josep Janés. L'escàndol que va acompanyar el llibre, motivat per les queixes de veïns que es reconeixien en les pàgines del llibre, va ser un valor afegit, però el va dur a dissimular en el futur els noms fins i tot de barris i carrers. Port seria Castell i la SEAT, als nous llibres, esdevindria l'ANSA. Res de nou: va fer com Puig i Ferreter quan a la novel·la Servitud va dissimular La Vanguardia dels anys deu sota el nom de La Llanterna.

Entre la seva obra creativa cal destacar: Échate un pulso, Hemingway (1985), El juramento y otros relatos (1987), Aquella infància esvaïda (1987), Les meves escoles (1998), Petit món (1999), Els altres catalans del segle XXI (2000), El sant de la mare Margarida (2001).

Us convidem a llegir l'article Por la entrepierna de la censura escrit per Andrés Naya a La Veu del Carrer (2005).